Michael Mann (Hg.)

Shantiniketan Hellerau

New Education in the 'Pedagogic Provinces'                     of India and Germany

At the turn of the 20th century, the consequences of industrialisation and urbanisation triggered reform movements all over the world. These included schooling reforms. Henceforth ex-cathedra teaching in whitewashed classrooms was to be replaced by the remoteness of a rural landscape – the pedagogic province – and practical learning in groups which aimed at the self-responsibility of pupils and students. Bengal Shantiniketan close to Kolkata and Saxony Hellerau close to Dresden serve as compative examples how New Education unfolded at the beginning of the 20th century.

Um die Wende zum 20. Jahrhunderts gab es

weltweit Reformbewegungen, die sich gegen die Folgen von Industrialisierung und Urbanisierung wendeten. Dazu gehörte u.a. auch die Reform der Schulbildung. Künftig sollte nicht in kalkweißen Klassenzimmern frontal unterrichtet werden, sondern in der Abgeschiedenheit einer ländlichen Umgebung – der pädagogischen Provinz.

 

Praxisnahes Lernen zur Eigenverantwortung in Gruppen war ein erklärtes Ziel der Bildungsreformer.

 

Anhand der Beispiele des bengalischen Shantiniketan in der Nähe von Kalkutta und des sächsischen Hellerau in der Nähe Dresdens soll vergleichend auf die Entfaltung der Reformpädagogik zu Beginn des 20. Jahrhunderts eingegangen werden.

2015, 348 Seiten, 24,80 Euro, ISBN 978-3-945191-05-7



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